• Kommentera sidan

Kultur och fritid

Det finns mycket kultur i Trelleborg
och mycket roligt att göra på fritiden.
Kultur är till exempel konst,
böcker, musik och teater.

I staden Trelleborg finns ett stort bibliotek
och det finns fyra mindre bibliotek
på andra ställen i kommunen.
I staden Trelleborg finns också flera museer.

Trelleborgen är en ringborg
från vikingatiden, som har grävts ut.

Vi har byggt upp en del av den gamla borgen.
På sommaren händer det mycket kring borgen,
till exempel kan man göra och titta på smycken, krukor och annat
från vikingatiden och titta på teater.

Söderslättshallen är en stor
idrottshall i Trelleborg.
Där finns det ishall och bowlinghall,
hallar där man kan spela basket och handboll
och mycket annat.
Varmbadhuset i Trelleborg
är ett badhus med 2 stora 25-meters bassänger,
äventyrsbad och varmvattenbassäng.
Vångavallen är en fotbollsplan.
Östervångsstadion ligger bredvid Vångavallen
och är till för friidrott.
Vångavallen har 2 läktare med sittplatser
för 3 tusen personer
och en läktare med ståplatser
för 6 500 personer.

Det finns 4 golfbanor i Trelleborgs kommun.

Trelleborgen är från vikingatiden.