• Kommentera sidan

Detta är Trelleborgs kommun

Trelleborgs kommun ligger
längst ner i söder i Sverige.

40 tusen människor bor i Trelleborgs kommun.
25 tusen av dem bor i staden Trelleborg.
En del bor i byar som är mycket gamla.

Trelleborgs kommun har mycket vacker natur.
Kommunen har en lång kust
i söder mot havet.
Det finns mycket åkrar i kommunen
med bra jord där mycket kan växa.
Det finns också bokskog.
Bok är ett vackert träd
som bara finns i södra Sverige.

Eftersom Trelleborg ligger längst ner
i söder i Sverige
är det nära till andra länder.
Det tar en halvtimme att åka till staden Köpenhamn
i landet Danmark.
Det tar 4 timmar att åka till landet Tyskland.

Flygfoto av Trelleborg. Foto: Sesamfoto