Småbåtshamnarna nära återställande – arbetet klart under försommaren

Publicerad:

Trelleborgs småbåtshamnar blev illa åtgångna under höstens och vinterns stormar. Efter återuppbyggnad på land och muddring och fodring med sand i och omkring hamnbassängerna väntar nu arbete med strandskoning i Gislöv, Skåre och Smygehamn. Därefter är kommunens småbåtshamnar återställda.

Höstens och vinterns stormar ställde till svåra skador på kommunens småbåtshamnar, inte minst på Smygehamns hamn. Nu är hamnplan i Smyge återställd och hamnen har seglingsbart djup. Under försommaren beräknas det avslutande arbetet med strandskoning vara klart.

Fotograf: Mathilda Zakrisson

Muddringen av hamninloppen efter storm och högvatten blev betydligt mer omfattande än den normala säsongsmuddringen. Småbåtshamnarnas djup mättes efter Babet i oktober och beräkningar på muddringsvolym utfördes, men så drog nästa storm in, i början av januari i år. Arbetet fick göras om.

– Tyvärr kom en nyårsstorm efter djupmätningen. Det blev vi blev varse när muddringen påbörjades i Smygehamn, säger Greger Persson, kommunens samordnare av småbåtshamnarna. Inloppet höll cirka 60 centimeters djup, och massorna här bestod till största del av grenar, kvistar och rötter som vi normalt inte ser. Således stormmassor.

Raserad stensättning

Muddringen av Smygehamn tog nästan sju veckor, mot normala två till tre veckor.

– När innerbassängen muddrades en dag så fick mudderverket börja om då massorna hade runnit tillbaka i det muddrade området, så full med massor var innerbassängen. Stormen Babet orsakade som vi alla vet stora skador i våra småbåtshamnar och Smygehamns hamn tog mest stryk. När vi kom till hamnplan i Smyge lördagen efter Babet så blev vi faktiskt ledsna. Allt det fina som byggts upp i samband med stensättningen av hamnplan var raserat.

Vägvisare på plats igen

Smygehamns hamn har nu åter seglingsbart djup. Under vårvintern har även hamnplan återställts och samtidigt fått en nygammal attraktion tillbaka. Vägvisaren i gjutgods, som pekar ut riktning och anger avstånd till bland annat Berlin, Köpenhamn och Treriksröset, har fått en ny placering längs den västra sidan av hamnplan. Vägvisaren var tidigare placerad i kompassrosen i konstverket Utkiken.

– Konstnären var inte riktigt tillfreds med den placeringen, så för ungefär fem år sedan monterades vägvisaren ned och ersattes på initiativ av konstnären med en större belyst puck i cortenstål som visar koordinater och texten Smygehuk.

Vägvisaren har varit magasinerad sedan den plockades ned, men togs fram för renovering under hösten.

– I fredags kom den upp igen, och nu kan man ta en selfie med texten Smygehuk på insidan av yttre piren som bakgrund.

Vägvisaren har satts upp igen med ny placering med Smygehamns pirarmar i fonden.

Fotograf: Trelleborgs kommun

Sandmassor på botten ska motverka erosion

För att förhindra att framtida oväder på nytt ska erodera kusten har Trelleborgs kommun strandfodrat med sandmassor som hämtats från Smygehamns och framför allt Gislövs ytterbassänger. Efter tillstånd från Länsstyrelsen har sanden lagts med bottentömmande pråm utanför Smygekusten. På så sätt skapas ett erosionsskydd där sandmassorna genom naturliga havsströmmar kan röra sig mot land och lägga sig på stranden.

Vad återstår att göra i småbåtshamnarna?

– Under försommaren kommer vi att bygga upp strandskoningen på hamnplanerna i Gislöv och Skåre och på västra hamnplanen i Smyge. Strandskoningen innebär att vi påför stor natursten och sprängsten längs kustlinjen. Vi lägger markduk för att hålla det finare materialet på plats under de större stenarna, så skoningen byggs upp på ett sätt som ska kunna stå emot framtida stormar och högvatten. Babet åt sig in rejält på hamnplanerna. Utan att vidta åtgärder skulle vi snart inte ha kvar några hamnplaner om vi drabbas av liknande stormar och högvatten igen.

Smygehuk, Sveriges sydligaste udde