Bilden av Trelleborg börjar ta form

Publicerad:

En bubblande mötesplats med coolt industriarv. Ett nav för det svenska näringslivets import och export. Livskraftiga byar och en levande stadskärna med stark gemenskap. Det är framtidsbilden av platsen Trelleborg hos de som bor och verkar här i kommunen.

I arbetet med att skapa ett platsvarumärke för Trelleborg har bland andra kommuninvånare, näringslivet och förtroendevalda fått möjlighet att ge sin framtidsbild av Trelleborg.

Fotograf: Katie Wood

Inom ramarna för det pågående arbetet med platsvarumärket Trelleborg har kommuninvånare, representanter från näringslivet, medarbetare i kommunkoncernen och förtroendevalda, under vintern, bjudits in till digitala dialoger eller fysiska workshoppar där de har fått möjlighet att ge sin framtidsbild av platsen Trelleborg. Deras synpunkter, tankar och idéer har sedan legat till grund för den platsvarumärkesstrategi som kommunfullmäktige nu har antagit för Trelleborg som geografisk plats.

– Det har varit både roligt och spännande att möta ett så stort engagemang för vår gemensamma plats. Många har bjudit på kreativa tankar och idéer och på så vis bidragit till en samlad bild av Trelleborg, som kommer att ena platsens aktörer till ett vi och hjälpa oss att göra ett tydligt avtryck i vår omvärld, säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg på Visit Trelleborg.

Första fasen i platsvarumärkesprojektet avslutat

Petra Strandberg har på uppdrag av kommunfullmäktige projektlett den första fasen av platsvarumärkesarbetet, som har inneburit att kartlägga och identifiera bilden av Trelleborg som plats. Hon har också, tillsammans med företaget Placebrander, arbetsgruppen från Visit Trelleborg och Trelleborgs kommun samt projektets styrgrupp, arbetat fram en platsvarumärkesstrategi för Trelleborg.

– Strategin definierar vad som gör Trelleborg som plats unik och särskiljande och den kommer att vara ett värdefullt verktyg för oss alla i Trelleborg, i arbetet med att tillsammans attrahera människor, företag och andra intressenter till vår plats, säger Petra Strandberg.

Ökad stolthet för Trelleborg

I och med att arbetet med platsvarumärkesstrategin övergår i en implementeringsfas, går projektansvaret över från Visit Trelleborg till Trelleborgs kommun.

– Vi ska bland annat ta fram en visuell identitet för platsvarumärket, utveckla upplevelser och mötesplatser och sträva efter att attrahera kunskapsintensiva företag som har koppling till industri, logistik och de stora företag som redan finns i Trelleborg. Vi ska också arbeta för att öka stoltheten för Trelleborg hos alla som har en relation till platsen, säger Gisela Öst, kommundirektör i Trelleborgs kommun.

Läs mer om arbetet med att skapa Trelleborgs platsvarumärke